Printed From:

Mage B6

Nem mindegy milyen készítményt használunk magnézium-pótlásra

A Magne B6 bevont tabletta az egyik legjobban felszívódó magnézium fajtát, a magnézium-laktátot tartalmazza.

Hogyan oldjuk a stresszt?

Egy finom vacsora szeretteink körében, közös fôzés a barátokkal vagy a különféle kulináris élvezetek elsô számú örömforrásaink közé tartoznak. Már csecsemôkorunkban megtanuljuk, hogy ha fáj valamink vagy zaklatottak vagyunk, akkor az egyik leghatékonyabb „nyugtatónk” az evés. Ezzel nincs is semmi baj, de egészségünk megôrzése érdekében vigyáznunk kell, hogy az ínyencség ne csapjon át féktelenségbe. Vannak, akik mértéktelen evéssel, ivással terelik el a figyelmet a problémákról, de hosszú távon az önmérséklet a nyerô stratégia.

A feszültség ellen elméletileg hatásos lehet minden olyan tevékenység, amely pihentet, jókedvre hangol, és segít elûzni a negatív gondolatokat. Fontos, hogy teremtsünk magunknak lehetôséget igazi pihenésre, amikor nem vagyunk elérhetôk telefonon, nem foglalkozunk munkával, a szó szoros értelmében kikapcsolódunk. A hangulatunkat alapvetôen meghatározza, milyen az otthonunk, a munkahelyünk. A környezetünket lehetôség szerint úgy kell berendezni, hogy a pihenést, feltöltôdést szolgálja. Jó, ha tudjuk, hogy a zaj és az erôs fény jelentôsen fokozza a feszültséget. Stresszoldó tevékenység lehet bármi, ami örömet okoz, és képesek vagyunk belefeledkezni: kertészkedés, az olvasás, zenehallgatás vagy bármilyen kreatív tevékenység: a festés, a rajzolás vagy akár a fôzés is.

Bizonyított tény, hogy minél több tartalmas, szeretetteljes kapcsolatunk van, annál eredményesebben tudunk küzdeni a belsô feszültség ellen. Ki ne tapasztalta volna már, hogy milyen megnyugtató tud lenni egy nehéz élethelyzetben egy kellemes beszélgetés. Ha a negatív érzelmeket szavakba öntjük, máris felvettük a harcot ellenük. Ne feledkezzünk meg az érintés szerepérôl sem: a szorongást csökkentô hormonok közül az egyik legfontosabb a vazopresszin, amely többek között ölelés vagy masszázs közben szabadul fel az agyban.

A mozgás a feszültséglevezetés univerzális eszköze. Mindegy, mit sportolunk, csak legalább húsz percig tartson egy edzés, és tényleg örömet okozzon. A jóga nem véletlenül egyre népszerûbb. Nemcsak erôsíti és rugalmasabbá teszi a testet, hanem el is lazítja, miközben a lélek is megpihen. Léteznek különféle stresszoldó, stresszkezelô tréningek, ezeken megtanulhatunk speciális relaxációs technikákat. A tánc, a séta, a kirándulás, a kocogás sokak életkedvét adja vissza egy-egy nehéz nap után. A csapatjátékok, a közösen végzett torna, a mozgás köré szervezôdött klubok nemcsak a testünket teszik fitté, hanem segít barátokat szerezni, és lehetôséget teremt az önfeledt kikapcsolódásra. Ne feledjük: a jó kedv minden lelki probléma ellen csodaszer!

De nem mindegy, hogy mit! Vannak olyan ételek is, amelyek stressz esetén nem ajánlottak. A fekete tea, a kávé és az alkohol serkenti az adrenalin termelôdését, ezért kerülendô. Jó, ha csökkentjük a félkész ételek fogyasztását, mivel ezek sok mesterséges tartósítószert, és cukrot tartalmaznak, így tovább ingerlik a szervezetet - ráadásul tápanyagtartalmuk alacsony.

Az orbáncfûtea elterjedt népi gyógymód idegesség ellen, a macskagyökértea pedig valerénsavat tartalmaz, ami a természetes nyugtatók fô alkotóeleme.

Van még egy adu ász a feszültség ellen: a magnézium. A túlhajszolt életmód következtében több magnéziumot használunk fel. Ha pedig nem marad elegendô magnézium a szervezetünkben, rosszabbul alszunk, feszültséget, légszomjat, szédülést, tompa izomfájdalmat vagy izomgörcsöket érezhetünk, ráadásul védtelenebbé is válunk a stresszel szemben.

Kimutatták, hogy a magyar lakosság étrendje csak a szükséges magnéziummennyiség háromnegyedét tartalmazza. Pedig ez az ásványi anyag közel háromszáz enzim mûködéséhez járul hozzá, támogatja a normál idegi mûködést és a megfelelô élettani funkciók fenntartását.

A magnézium természetes forrása a bab, a borsó, a lencse, a szója, a mák, a napraforgómag és a tökmag, de sajnos a modern növénytermesztési eljárások és fôzési szokások csökkentik az élelmiszerek magnéziumtartalmát.

Jó megoldás lehet a magnéziumtartalmú ásványvizek és gyógyvizek fogyasztása, valamint a magnéziumtartalmú gyógyszerek szedése. Nem mindegy azonban, milyen készítményt választunk, mert nem mindegyik magnéziumsót tudja megfelelôen feldolgozni a szervezet. Ebbôl a szempontból az egyik legjobb megoldás a magnézium-laktát. Ha a jól ismert Magne B6 márkát választjuk, akkor biztosak lehetünk benne, hogy nem feleslegesen kapkodjuk be a tablettákat. A Magne B6 magnéziumpótló hatása tudományosan bizonyított, ami nem minden forgalomban lévô magnéziumkészítményrôl mondható el. Ezenfelül szedésekor a magnézium mellett B6 vitamint is juttatunk a szervezetünkbe, amely számos erénye mellett kiegészíti a magnézium hatását, elôsegíti annak felszívódását.

A fáradtság, kialvatlanság önmagában is feszültséget okoz, hisz éjszaka regenerálódik testünk-lelkünk. Íme néhány tipp, hogy könnyebben elaludjunk, és valóban pihentető legyen az álmunk.

  • Lefekvés előtt szellőztessük ki a hálószobát, ha lehet, hagyjuk is nyitva résnyire az ablakot hűvösebb időben is. Alváshoz az ideális hőmérséklet 16-18 fok.
  • A jó fekhely tömör, és egyenletes felületű. Ágyunk legyen 30 centiméterrel hosszabb, mint a magasságunk.
  • Lehetőleg ne feküdjünk le rögtön vacsora után, és este ne fogyasszunk nehéz, fűszeres ételeket!
  • Ágyban ne tévézzünk! A látott képek elraktározódnak, és megzavarják álmainkat.
  • Lehetőleg feküdjünk le minden nap ugyanabban az időpontban!
  • Lefekvés előtt ne fogyasszunk alkoholt, és a dohányzás is kerülendő, akárcsak a koffein tartalmú italok és a csokoládé!
  • A rendszeres testmozgás fontos, de ne közvetlenül lefekvés előtt sportoljunk!

Fontos lenne, hogy mindenki megtanuljon legalább egy olyan technikát, amellyel, ha akár csak pár pillanatra is, de ki tud zökkenni a mindennapok káoszából. Kutatások igazolták, hogy a relaxációnak és a meditációnak nemcsak a lélekre van jótékony hatása, de megelőzi számos pszichoszomatikus betegség kialakulását is. Meditatív állapotban többek közt normalizálódik a stressztől felgyorsult pulzus és a légzés. A problémáktól való eltávolodás pedig segít más perspektívából látni a dolgokat, pánikszerű reakciók helyett valódi megoldásokat találni.
Meditálni bárhol lehet, kis gyakorlással képessé válhatunk akár a zajos metróban is ellazulni. A legegyszerűbb módja a relaxációnak, ha lehunyjuk a szemünket, és pár percig a légzésünk ütemére koncentrálunk. Közben gondolatban sorra ellazítjuk a végtagjainkat, a testünk minden porcikáját.

Az illatanyagok az orron és a szaglóközponton keresztül hatnak a szervezet limbikus rendszerére, így közvetve a kedélyállapotra is. Lazító hatású a bergamott, az írisz, a narancsvirág és az ilang-ilang olaja. A citrom- és a rozmaringolaj élénkítő hatású. Csepegtessünk illóolajat kis tálkába, vagy keverjük a fürdővízhez. Egy finom, habos fürdőben, akárcsak meditáció közben, a légzés mélyebb és egyenletesebb lesz, a vérnyomás pedig csökken, mert az erek kitágulnak.
Ha tehetjük, menjünk el időnként egy illóolajos masszázsra is, amelynek során a fáradt idegrendszer az illatok és az érintés hatására frissítő impulzusokat kap. Ha az irodában vagyunk, gyors segítséget jelenthet feszültség ellen, ha átgyúrjuk a nyakunkat, a tarkónkat.

Ha szervezetünk nem kap elegendő fényt - akárcsak éjjel - az agyban felszabadul a fáradtságérzetet okozó melatonin hormon. Aluszékonyak, kedvetlenek leszünk. A megoldás: nyomás ki a szabadba, télen is! A fény hatására felszabaduló szerotonin jó közérzetet okoz. Tegyünk nagy sétákat, akár hidegben is, ne kuckózzunk be a hűvösebb évszakokban sem, válasszunk a téli sportok közül egy-két kedvünkre valót. Arra is figyeljünk, hogy nappal ne legyen félhomály a lakásban, irodában, húzzuk el a függönyöket, engedjünk be minél több fényt az életünkbe.

Amikor az ember mélyponton van, fáradt, nyűgös, stresszes életet él, akkor hajlamos bezárkózni. Pedig nincs hatékonyabb feszültséglevezető a nevetésnél, amelyhez bizony társaság szükségeltetik. Csak elindulni nehéz otthonról, ha már barátok közt vagyunk, röpül az idő. Egy közös kirándulás, mozizás, vagy színházlátogatás kirángat a hétköznapok komorságából.
Próbáljunk meg visszatalálni olykor önfeledt, gyermeki énünkhöz! Fedezzük fel újra, milyen jó játszani! Érdemes olyan tevékenységet választani, ami, mint egy meditáció, feltölt bennünket energiával. Van, akit a festés kapcsol ki, van, aki a főzésben tud kiteljesedni, mást a kertészkedés üdít fel. Érdemes kísérletezni, nekünk melyik válik be.

A szaunázás nemcsak stressz ellen kiváló, de sok egyéb pozitív hatása van. Nem véletlen, hogy már az ókori maják és az aztékok is kedvelték – a közhiedelemmel ellentétben, nem a finnek találták ki! Szaunázni jó, mert ellazít, javítja a vérkeringést, és edzi az immunrendszert. Rendszeres használata hatékony fegyver a légúti fertőzések valamint az izom- és ízületi fájdalmak ellen. Nem utolsó sorban szépít is: feszesíti, rózsássá varázsolja a bőrt, amelynek a stressz komoly ellensége. Ha nem bírjuk a nagy forróságot, kipróbálhatjuk az infraszaunát, ahol a hőmérséklet nem éri el a 90 fokot, vagy a gőzfürdőt, amelyben 40-50 fok közötti a hőmérséklet, és a szaunával ellentétben a levegő nem száraz, így a meleg könnyebben tolerálható. Alapszabály, hogy szaunázni és gőzfürdőzni is addig szabad, amíg jól esik az embernek. Mivel a hő nagy megterhelést jelent a szervezetnek, mindenképpen pihenjünk legalább egy fél órát a kabin elhagyása után, és felhevült testtel ne menjünk vissza, csakis azután, hogy zuhannyal lehűtöttük magunkat.

A víz áldásos hatását nem csak az úszók élvezhetik. A watsu egy speciális víziterápia, amely a lassú mozgás, ringatózás, a terapeuta segítő irányítása révén tökéletesen ellazítja a testet-lelket. A „kezelések” ötven percesek, és meleg vizes medencében történnek. Úszástudás nem szükségeltetik, és víz alá sem kell merülni watsuzás közben, a mozgás a víz felszínén történik. A watsu csökkenti a szorongást, oldja a görcsös izomzatot, segíti a pihentető alvást és csillapítja a krónikus fájdalmakat.

A külső körülményeinken gyakran nem tudunk változtatni, de azon igen, miként viszonyulunk a minket érő mindennapi, zavaró ingerekhez. A jóga segít abban, hogy megtanuljuk uralni a gondolatainkat, és a légzés, a mozgás és a relaxáció segítségével megtaláljuk a nyugalmat a feszült mindennapokban is. A jóga nem sport, hanem életszemlélet. Egy olyan komplex módszer, amely képes elvezetni bennünket a külvilág zajától a belső békéig, és harmóniát teremt, türelemre hangol annak ellenére, hogy a világ kicsit sem lassul körülöttünk, és az elvárások sem csökkennek. Kezdetben érdemes többféle jógairányzatot kipróbálni, hogy megtaláljuk a számunkra legmegfelelőbbet.

A stressz, a rohanás miatt nehezen tudunk bármire is koncentráltan figyelni, elmélyülni egy élvezetes, alkotó tevékenységben. Márpedig Csíkszentmihályi Mihály, világhírű pszichológus kutatásai bebizonyították, hogy a harmonikus élet feltétele, hogy időnként foglalkozhassunk olyan dolgokkal, amelyektől a professzor kifejezésével élve: „flow” állapotba kerülünk. Ez azt jelenti, hogy belefeledkezünk valamibe, vagyis nem a vánszorgó óramutatót lessük, hogy mikor mehetünk már haza az irodából, hanem repülnek a percek, úgy, hogy észre sem vesszük az idő múlását. Ha a munkánkban nem találjuk meg az efféle örömöt, akkor a lelki békénk érdekében nem árt keresni, és rendszeresen gyakorolni olyan tevékenységeket, amely a „flow” érzésével ajándékoznak meg bennünket. Mindegy, hogy festünk, horgászunk, kézimunkázunk, olvasunk, filmet nézünk vagy kirándulunk, a lényeg az, hogy mi tud bennünket igazán kikapcsolni.

Az autogén tréning egy német neuropszichológus által kidolgozott relaxációs módszer, amelyet nyolcvan éve használnak eredményesen orvosok, pszichológusok, többek közt a stressz és a szorongás negatív hatásainak leküzdésére. Sikere nem véletlen, a technikát két-három hónap alatt bárki elsajátíthatja. Attól fogva pedig önállóan (az autogén szó önállót jelent) bármikor, bárhol tudjuk használni, tehát nincs szükség hozzá terapeutára. A módszer lényege az, hogy megtanuljunk ellazulni, rövid idő (körülbelül 5 perc) alatt létrehozni egy olyan nyugalmi állapotot, amely megteremti a lelki regenerálódás lehetőségét. Az autogén tréning rendszeres használatával bárki képessé válhat a mindennapi feszültség leküzdésére, a hatékonyabb problémamegoldásra és koncentrációra. A módszernek pozitív élettani hatásai is vannak, például elmúlhat a migrén, megszűnhet az álmatlanság, csökkenhet a vérnyomás, stb.

Utolsó módosítás: 2015.09.24.